دلایل تکلیف ننوشتن دانش آموزان

خبر 1403/02/17 153

در سنوات ابتدایی، اصلی‌ترین هدف آموزشی توسعه مهارت‌های اولیه مانند خواندن، نوشتن، و مفاهیم ریاضی ساده است. بنابراین، تمرکز اصلی بر روی این مهارت‌ها و تقویت آن‌ها می‌باشد. تکلیف نوشتن در سال‌های ابتدایی یکی از ابزارهای مهم و ضروری در فرآیند آموزشی دانش‌آموزان است. این تمرینات نوشتاری نه تنها به بهبود مهارت‌های نوشتاری دانش‌آموزان کمک می‌کند بلکه اثرات مثبت بسیار دیگری نیز بر روی رشد و توسعه‌ی شخصیت آن‌ها دارد. اکنون می خواهیم در سه بخش این موضوع را بررسی نماییم .

بخش اول: فواید نوشتن

مهارت نوشتن برای کودکان در دوران ابتدایی اهمیت بسیاری دارد. این مهارت نه تنها به آن‌ها کمک می‌کند تا افکار و ایده‌های خود را به صورت روان و موثر بیان کنند، بلکه تأثیرات مثبتی بر رشد ذهنی و زبانی آن‌ها نیز دارد. در زیر فواید نوشتن را بیان میکنیم:

1. توسعه تفکر و خلاقیت: نوشتن به کودکان کمک می‌کند تا افکار و ایده‌های خود را به صورت منطقی و منظم بیان کنند و خلاقیت خود را بیان کنند. در حقیقت توسعه تفکر و خلاقیت به معنای ارتقاء توانایی فکر کردن و ایده‌پردازی است. وقتی که کودکان تفکر و خلاقیت خود را تقویت می‌کنند، می‌توانند مسائل را با دقت بیشتری بررسی کرده و راه‌حل‌هایی نوآورانه برای مواجهه با چالش‌ها پیدا کنند. این فرآیند با بازی و فعالیت‌های خلاقانه می‌تواند برای کودکان لذت‌بخش و جذاب باشد و به آنها کمک کند تا بهترین راه‌حل‌ها را برای مسائلی که با آنها روبرو می‌شوند، پیدا کنند.

2. تقویت توانایی ارتباطی: نوشتن به کودکان امکان می‌دهد تا بهترین شیوه‌ها را برای ارتباط با دیگران یاد بگیرند و مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند.به بارت دیگر تقویت توانایی ارتباطی یعنی بهبود دادن توانایی کودکان در بیان افکار، دیدگاه‌ها و احساسات خود به صورت روشن و موثر. این فرآیند با تمرین در گفتگو، شنیدن با دقت و استفاده از واژگان مناسب و قوانین ارتباطی مناسب، به کودکان کمک می‌کند تا بهترین راه را برای بیان نظرات خود پیدا کنند و با دیگران ارتباط موثری برقرار کنند.

3. توسعه دستور زبان و واژگان: فعالیت‌های نوشتن به کودکان کمک می‌کند تا با دستور زبان و واژگان مختلف آشنا شوند و مهارت‌های زبانی خود را بهبود بخشند و دایره واژگان خود را افزایش دهند. این فرآیند با مطالعه کتاب‌ها، گوش دادن به داستان‌ها، و انجام تمرین‌های نوشتاری و شفاهی صورت می‌گیرد. به این ترتیب، کودکان می‌توانند قواعد زبانی را بهتر فهمیده و با استفاده از واژگان متنوع، مفاهیم و ایده‌های خود را به صورت دقیق و جذاب بیان کنند.

4. تقویت اعتماد به نفس: موفقیت در نوشتن و دریافت بازخورد مثبت می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک کند.وقتی که کودکان تکالیف خود را به خوبی انجام می‌دهند و از پیشرفت خود در این فعالیت‌ها اطمینان حاصل می‌کنند، اعتماد به نفس آن‌ها افزایش می‌یابد. تشویق کودکان توسط معلمان و والدین بابت انجام تکالیف و نشان دادن ارزش انجام آنها،بسیار اثر بخش است. همچنین، هنگامی که کودکان موفقیت‌های خود را در نوشتن تکالیف تجربه می‌کنند، اعتماد به نفس آن‌ها تقویت می‌شود و احساس می‌کنند که می‌توانند چالش‌های دیگر را نیز به راحتی پشت سر بگذارند.

بخش دوم: دلایل تنبلی دانش آموزان  در نوشتن تکالیف و تمرین ها

  1. کمبود انگیزه و اهمیت قایل نشدن به تکالیف: برخی از دانش‌آموزان ممکن است احساس کنند که تکالیف نوشتنی که به آن‌ها داده می‌شود، اهمیت چندانی ندارد. این باعث می‌شود که به آنها علاقه نداشته باشند و به دنبال انجام آن نباشند.

    به طور مثال، یک دانش‌آموز ممکن است از انجام تکالیف خود منع شود زیرا احساس می‌کند که تکالیفی که به او داده می‌شود، معنی و اهمیتی ندارند. به عنوان مثال، وقتی که یک دانش‌آموز یک تکلیف را انجام می‌دهد و ارتباط آن با مفهوم و ارزش واقعی زندگی یا آینده‌اش را نمی‌بیند، انگیزه او برای انجام آن تکالیف کاهش می‌یابد. در نتیجه، او ممکن است به تنبلی و عدم علاقه نسبت به تکالیف نوشتاری در مدرسه دچار شود.فرض کنید یک کودک 8 ساله به نام "آرمین" باید یک مقاله در مورد حیوانات وحشی را برای تکلیف فردای مدرسه بنویسد . آرمین احساس می‌کند که این تکلیف برایش مهم نیست چرا که او فکر می‌کند که موضوع حیوانات وحشی به زندگی او ارتباطی ندارد. به همین دلیل، او انگیزه کافی برای انجام این تکلیف را ندارد و به جای آن وقت خود را برای بازی با دوستان صرف می‌کند.

    در اینجا کمبود ارتباط موضوع تکلیف با زندگی موجب کاهش انگیزه آرمین برای انجام تکلیف شود.

     

  2. عدم توانایی در موضوع مورد نظر: برخی از دانش‌آموزان ممکن است به دلیل عدم توانایی در موضوع مورد نظر، احساس ناامنی و عدم اطمینان کنند که باعث می‌شود از انجام تکالیف خودداری کنند.عدم توانایی در موضوع مورد نظر می‌تواند برای یک کودک باعث کاهش انگیزه و اعتماد به نفس در انجام تکالیف شود. به عنوان مثال، فرض کنید که یک کودک به نام "سارا" قصد نوشتن یک رمان کوتاه درباره نهنگ ها را دارد. وقتی که سارا سعی می‌کند تا این تکلیف را انجام دهد، با مشکلاتی مواجه می‌شود و احساس ناتوانی می‌کند. او احتمالاً نمی‌تواند ایده‌های جالب و خلاقانه‌ای برای داستان پیدا کند و به نتیجه می‌رسد که موضوع مورد نظر برایش خیلی پیچیده است. این عدم توانایی در موضوع مورد نظر می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس سارا شود و او را از انجام تکالیف دلسرد کند.

  3. فشار و استرس: برخی دانش‌آموزان ممکن است فشار و استرس ناشی از تعداد زیادی تکالیف و ضربه‌های زندگی روزمره را احساس کنند که باعث می‌شود که از انجام تکالیف خودداری کنند.. به عنوان مثال، فرض کنید که یک کودک به نام "میلاد" تکلیف دارد که باید یک تحقیق در مورد تغذیه سالم بنویسد. اما میلاد احساس می‌کند که باید یک تحقیق عالی و کامل بنویسد تا از نظر معلمش قبول شود و این فشار برای او استرس زیادی ایجاد می‌کند. میلاد احتمالاً نگران است که اگر توانایی نوشتن یک تحقیق عالی را نداشته باشد، معلمش او را نقد کند یا همکلاسی‌هایش او را مسخره خواهند کرد . این استرس می‌تواند باعث از دست دادن اعتماد به نفس میلاد شود و او را از انجام تکالیف نوشتاری منزوی کند.

  4. عدم تعامل موثر با محتوا: در صورتی که محتوای تکالیف جذاب و جالب نباشد و بتواند توجه دانش‌آموز را جلب کند، احتمال انجام تکالیف توسط دانش‌آموز کمتر می‌شود.به عنوان مثال دیگر، فرض کنید یک کودک به نام "سارا" تکلیف دارد که باید یک مقاله درباره حیوانات وحشی بنویسد. اما سارا از موضوع حیوانات وحشی خیلی خوشش نمی‌آید و به دلیل علاقه کم به این موضوع، توانایی تعامل موثر با محتوا را ندارد. او ممکن است تلاش کند تا اطلاعاتی را درباره این حیوانات جمع آوری کند، اما به دلیل عدم ارتباط عاطفی و علاقه کم به این موضوع، نتواند ارتباط معنی‌داری با محتوا برقرار کند. در نتیجه، ممکن است مقاله‌ای ناقص یا بدون احساس و جذابیت بنویسد که باعث کاهش انگیزه و اعتماد به نفس او شود و او را از انجام تکالیف نوشتاری منزوی کند.

  5. مشکلات خانوادگی یا شخصی: برخی از دانش‌آموزان ممکن است با مشکلات خانوادگی یا شخصی روبرو شوند که باعث می‌شود توجهشان به انجام تکالیف کاهش یابد.

  6. فقدان انگیزه و هدف: در صورتی که دانش‌آموزان احساس کنند که تکالیف نوشتاری هیچ هدف یا انگیزه‌ای برای آنها ندارد و به طور کلی برای آنها جالب نیست، احتمال انجام آنها کمتر می‌شود.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
دبستان هوشمند خلاقِ راد